De juiste bandenspanning voor jouw aanhanger!

De juiste bandenspanning voor jouw aanhanger!

Wat is de juiste bandenspanning voor een aanhanger? Dat is een vraag die jij mogelijk hebt. Het is van belang dat je weet welke bandenspanning jouw banden moeten hebben omdat er anders kans is op een klapband of extra slijtage op je banden. Het regelmatig controleren van de bandenspanning is dus ook belangrijk. In deze blog zullen wij dieper ingaan op wat je moet weten van de bandenspanning voor de aanhanger.

Wat is de bandenspanning van mijn band?

Allereerst moet je natuurlijk weten wat de bandenspanning is. Dat kan je bij aanhangerbanden vaak zelf controleren. Op de band staat namelijk altijd de maximale druk, dat is wettelijk verplicht. Echter staat deze vaak alleen in PSI, maar je moet meestal de BAR weten. Gelukkig kan je het wel omrekenen, het aantal PSI van de band vermenigvuldig je met 0,06894. Dan kom je op het aantal BAR uit. Het uit je hoofd leren van deze som kan lastig zijn, daarom is het altijd ook via Google te vinden.

Hoe controleer ik mijn bandenspanning?

Het controleren van de bandenspanning kan je zelf, hiervoor zou je dan een bandenspanningsmeter kunnen aanschaffen. Ook kan je even bij een garage in de buurt langs als je twijfelt over de bandenspanning van jouw aanhanger. Wil je naast het controleren van de bandenspanning ook het zelf kunnen bijvullen en zo op peil houden? Dan kan je zelfs een luchtcompressor aanschaffen om zo ervoor te zorgen dat de bandenspanning niet te laag is. Er is wel nog iets waar je op moet letten, wijk nooit meer dan 0,5 bar van de aanbevolen druk af!

Wat gebeurt er bij een te hoge of te lage bandenspanning?

Uiteraard wil je ook weten wat er kan gebeuren als je bandenspanning te hoog of te laag is. Bij een te hoge bandenspanning wordt je band ovaler, dat betekent dat jouw band minder grip heeft en jij met minder comfort rijdt. Wel krijg je preciezer stuurgedrag, lager brandstofverbruik en minder slijtage van het loopvlak.

Bij een te lage bandenspanning heb je weer meer grip en rijd je met meer comfort. Dat komt omdat dan de band als een n-vorm komt te liggen op de weg. Hiermee verbruik je meer brandstof en heb je een sneller slijtage van het loopoppervlak. Ook heb je weker stuurgedrag. Simpel gezegd heb je toch het beste resultaat als je de juiste bandenspanning hanteert.

Meer bandenspanning informatie

Er zijn nog een aantal dingen waar je op moet letten bij de bandenspanning voor de aanhanger. De maximum druk is koud gemeten, als de band 18 graden Celsius is. Door de temperatuurstijging in de band ontstaat er een drukverhoging, gelukkig is dat wel van tevoren ingecalculeerd. Te lage bandenspanning kan ervoor zorgen dat je een klapband krijgt, die nare gevolgen kan hebben. Daarom is het erg af te raden, ondanks dat je meer grip en comfort hebt, om met een te lage druk te rijden. Wil je meer informatie over de beste bandenspanning voor de aanhanger, neem dan contact op met Aanhangwagendirect.